Vše se točí kolem jídla, ať už jde o názvy barev jako „butter yellow“ nebo „mocha mousse“, nebo o online trendy v líčení, jako je „glazed donut skin/nails“ nebo „strawberry girl“. Zdá se, že spojení krásy s pochoutkami se v posledních letech nedá vyhnout.
Proč beauty značky využívají food marketing?
Protože to prostě funguje. Neodolatelné obrázky a videa s dobrotami působí na naše smysly - senzorický marketing pomáhá značkám vytvářet emocionální zážitky, po kterých publikum touží ještě více než po propagovaných produktech.
Mezi současné lídry v marketingu kosmetických produktů prostřednictvím dezertů a šlehačky patří určitě značka Rhode. Jejich balzámy na rty se nejen objevují v reklamách ve spojení se sladkými pochoutkami, ale také inspirují názvy jednotlivých odstínů - toast, pbj, malinové želé, espresso…
Senzorický marketing
Marketingová strategie, která se zaměřuje na přilákání a udržení zákazníků prostřednictvím jejich smyslového vnímání a ovlivňování emocí spotřebitelů s cílem zvýšit povědomí o značce. Zejména jídlo je hluboce spojeno s našimi zážitky a zapojuje několik smyslů.
Vzbuzení touhy: Vizuální a textové podněty k jídlu aktivují mozkový systém odměny, takže se výrobky zdají být lákavější. To je obzvláště účinné v online marketingu, kde chybí možnost dotyku a přímé zkušenosti.
Požitkářství: některé potraviny pro nás fungují jako odměna, zejména pokud jde o dekadentní sladké pochoutky. V době, kdy se mnozí z nás hlásí ke „zdravému životnímu stylu“, mohou být tyto neodolatelné vizuální efekty obzvláště přesvědčivé.
Nostalgie: Vzpomínky na vícesmyslový zážitek při ochutnávání určitých potravin vytvářejí pozitivní emocionální vztah ke značce.
Funguje to nejen v beauty
Tento způsob marketingu není nový, ale v době převládající komunikace prostřednictvím sociálních sítí je o něco výraznější nejen v oblasti krásy, ale i módy.
Mnoho luxusních designerských značek používá ve svých kampaních chutné jídlo, aby vzbudily zájem. Zajímavá je však volba zcela obyčejných potravin, jako je máslo, chléb, croissant, čaj, káva, což má pravděpodobně evokovat dostupnost daných kousků. Nebo je to naopak?
Jídlo je nový luxus
Vedle stále rostoucích cen základních potravin se jídlo stává novým symbolem statusu. V příspěvcích drahých značek nebo celebrit si můžeme všimnout mnoha čerstvých surovin, které jsou často považovány za pouhé rekvizity a končí v koši. Dobrým příkladem je nová kampaň Fila x Hailey Bieber, v níž modelce čerstvé potraviny vypadávají z tašky přímo na zem.
Na talíř… a nebo na pleť?
Některé značky posunuly food marketing na zcela novou úroveň a buď spolupracují přímo s výrobci potravin, nebo vytvářejí produkty, které se podobají potravinám, ať už jde o obaly, nebo o samotnou kosmetiku. Například SPF pěny od americké značky Vacation Inc se na chvíli staly virálními, apelovaly na nostalgii a vypadaly přesně jako šlehačka.
Za zmínku stojí i tento bizár od cbeauty_mall. Kampaň s názvem „When makeup meets ketchup“ obletěla internet.
Pokud jste si mysleli, že tohle je strop, není tomu tak. Nejbizarnější kolaborace související s jídlem rozhodně patří KFC x hismile - značce dentální hygieny.
Food marketing z beauty jen tak neodejde - spíš naopak.
Vypadá to, že bude ještě nápaditější, odvážnější a šťavnatější. Značky to dobře vědí: nakrájené ovoce v reklamě okamžitě evokuje svěžest a hydrataci. A pokud jde o kreativitu, jdou do toho naplno - jako například Nudestix, kteří v rámci kampaně vytvořili rovnou recepty inspirované barvami svých tváří. Protože proč ne?
Anebo limitovaný prodej jídla beauty brand-ami, jak tomu bylo v případě speciálního
Confetti Cake, který při příležitosti pátých narozenin značky Tower 28 předávali v americké Sephoře.
Jako spotřebitelé můžeme udělat jediné
- uvědomit si vliv, který má food marketing na naše rozhodnutí, a snažit se mu nepodléhat (alespoň někdy). Zvlášť když už máme doma plný šuplík šťavnatých lesků.
Autor: Tina Rusňáková