Proč se děti zamilovaly do kosmetiky?

Proč se děti zamilovaly do kosmetiky?

Ať už jsi teenagerka objevující svět beauty, nebo rodič malé parádnice, v tomto článku zjistíš, proč kosmetika láká stále mladší ročníky, co se skrývá za pojmem Sephora kids, které ingredience nepatří na dětskou pleť — a ještě mnohem více.
Sdílet:

Nevím jak ty, ale já jsem v předteenagerském věku používala maximálně šampon a krém. Doba se však změnila a také naše potřeba/touha používat kosmetické produkty vzrostla. Zároveň vidíme, že kosmetiku začínají používat děti ve stále mladším věku.


Podle posledního reportu Ulta Beauty v červnu 2024 se pouštějí do experimentování s kosmetikou už osmileté dívky. 

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa The Business of Beauty (@businessofbeauty)

Generace Alfa je totiž ovlivněna obsahem, který sledují na sociálních sítích a hlavně na TikToku. I když si možná uvědomují, že na některé věci jsou ještě příliš mladé, chtějí je vlastnit.


Zatímco nákupy produktů Gen Z jsou podmíněny z velké části edukací v péči o pleť, Gen Alfa je motivována spíše tvz. gamifikací. Tedy jejich kosmetická sbírka může být ekvivalentem sbírky kartiček, nálepek nebo pokémonů. A nejúspěšnější produkty jsou samozřejmě ty s nejvíce poutavými a barevnými obaly: Glow Recipe, Drunk Elephant, Byoma a podobně.


Problematické ovšem je, že některé produkty těchto a mnoha jiných populárních značek obsahují také složky, které nejsou vhodné pro dětskou a mladistvou pleť. Ať už se jedná o retinoidy nebo silné exfoliační kyseliny, peptidy a jiné složky, které mohou narušit citlivou kožní bariéru. Kromě toho mnohé děti v rámci hry tuto kosmetiku kombinují, míchají a nejsou si vědomy následků.


Sephora kids: Kde je hranice mezi hrou a péčí o vzhled?

Fenomén, ve světě známý jako 'Sephora kids', sledujeme již od ledna 2024, kdy se online začala objevovat četná virální videa na TikToku a články informující o náhlém nárůstu počtu malých dětí nakupujících ve známém obchodu s kosmetikou Sephora. Tyto zprávy se především spojovaly se stížnostmi pracovníků v obchodech a dalších zákazníků, protože děti si z luxusního obchodu udělaly hřiště a míchaly testery.

Kosmetické šílenství dětí dospělo až do takového extrému, že v únoru 2025 v Kalifornii představili návrh zákona o zákazu prodeje anti-age produktů osobám mladším 18 let.


Jaká je realita u nás?

Doposud jsem si naivně myslela, že 'Sephora kids' je spíše problém v USA, ale stále častěji se setkávám s tím, že je tento vliv globální.


Nedávno jsem se byla podívat za mojí kámoškou a její 11letá dcera měla doma na poličce opravdu pozoruhodnou sbírku. Když jsem se jí na produkty ptala, se zatajeným hlasem mi řekla, ať nemluvím mamince o té kosmetice, kterou by neměla ve svém věku používat.


Jsem však zodpovědná osoba, tak jsem dala kámošce do pozornosti Glow Recipe BHA a PHA exfoliační sérum, které navzdory krásnému růžovému obalu nemá co na 11leté pleti hledat.

kosmetika pro deti
Zdroj: Archív redakce

Lidé často tvrdí, že je na rodičích, aby měli přehled o tom, co jejich děti používají, ale ne každý rodič má na to kapacitu, zvláště když je těch produktů tolik, že se v nich těžko orientuje.


Velmi podobně je to u jedné známé, jejíž 9letá dcerka má opravdu pestrý kosmetický stolek plný všelijakých pokladů.

sephora kids
Zdroj: Archív redakce

Dovolit, nebo zakázat dětem hrát si s beauty produkty? To může být dilema rodičů nejen v zahraničí, ale také u nás.

Vlnu diskuzí mohou vyvolávat příspěvky malých beauty influencerek na sociálních sítích. U nás je například známý účet maminky @nadiaantoninagatsuli, která zveřejňuje a spravuje videa své dcery. Zeptali jsme se jí, do jaké míry omezuje používání kosmetiky u malé:


"Nadia vše, co tady vidíte, reálně nepoužívá. Bere si to ode mě na videa. Pokud jí něco koupím, jsou to výrobky jako misty, vůně, lesky na rty, nebo vlasové záležitosti. Kontroverze však přitahuje pozornost, proto má tolik zhlédnutí a komentářů."


Tento typ obsahu má na Instagramu velký úspěch, protože většina lidí v komentářích vyjadřuje rozhořčení nad tím, že dcerka je na tyto produkty ještě příliš malá a nepotřebuje je. Nadšení pro tvorbu beauty obsahu je však ze strany malé Nadii opravdu viditelné.

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Antónia Fiľová (@nadiaantoninagatsuli)

Toto je ovšem pouze jeden z obrovského množství účtů podobného typu na Instagramu či TikToku, a ne všechny jsou pod dohledem rodičů.

Jak se k tomuto problému staví značky?

Lze říct, že reakce kosmetických značek, které jsou s touto kauzou spojeny, je velmi slabá. Pochopitelně zvýšení zisku (i když ze strany malých dětí nebo nepozorných rodičů) jim posiluje byznys. Například od ledna 2024 značka Drunk Elephant, která patří u dětí mezi nejoblíbenější a nabízí také produkty s velmi silnými aktivními látkami, zveřejnila na Instagramu jen dva příspěvky, ve kterých vzpomíná, že jejich výrobky jsou vhodné i pro dětskou pleť – až na pár výjimek.

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Drunk Elephant Science-Backed Skincare (@drunkelephant)

Jak to tedy je?

Které ingredience nepatří na dětskou pleť a pleť mladých teenagerek?

Retinoidy - (Retinol, Tretinoin, Adapalen...) - účinné proti akné a vráskám, ale pro mladou pleť zbytečně dráždivé. Používat jedině v případě, že je nasadí dermatolog.

Exfoliační kyseliny – vysoká koncentrace AHA – jako glycolic acid, lactic acid, mandelic acid, nebo BHA – jako salicylic acid a také PHA

Citrusové a mentolové esenciální oleje (např. citron, pomeranč, máta) – často fototoxické, dráždivé, mohou vyvolat alergii.

Peptidy - ve vysoké koncentraci, jako například peptidy mědi.

Toto hledej na obale: Retinol, Retinal, Retinaldehyd, Tretinoín, Adapalén, Tazarotén, AHA, BHA (kyselina salicylová), PHA (polyalfa-hydroxykyseliny), Kyselina glykolová (Glycolic Acid), Kyselina mléčná (Lactic Acid), Kyselina citronová (Citric Acid), Kyselina mandlová (Mandelic Acid), citrusové esenciální oleje (lemon oil, orange oil, mandarin oil, grapefruit oil), mentolové esenciální oleje (peppermint oil, menthol), peptidy (Argireline, Matrixyl, Copper tripeptide)


Lepší je zaměřit se na kosmetiku s hydratujícími a zklidňujícími ingrediencemi (glycerin, aloe vera, cica/Centella Asiatica, calendula, kyselina hyaluronová apod.) a dbát na to, kolik dané kosmetiky děti reálně používají. Neboť v neposlední řadě i kombinování velkého množství produktů, které obsahují bezpečné ingredience pro děti, může oslabovat jejich citlivou kožní bariéru.


Autor: Tina Rusňáková

Sdílet: